Jogurt Naturalny – 4 Rzeczy, Które Musisz o Nim Wiedzieć

Dodajemy go do zup, dresingów, sałatek, sosów czy wypieków. To jogurt naturalny, który (aby był naturalny) musi mieć możliwie jak najkrótszy skład. Żadnego mleka w proszku, żelatyny, aromatów, cukrów i innych dodatków. Jedynie mleko i bakterie jogurtowe.

Dobry jogurt naturalny nie ma jednolitej, aksamitnej konsystencji. Dopiero po otwarciu i wymieszaniu nabiera jej. Jeżeli jest inaczej – niestety, jogurt został ulepszony i mocno wzbogacony zbędnymi dodatkami.

Naturalny jogurt ma niski indeks glikemiczny. Dzięki temu, może być bez przeciwwskazań spożywany przez osoby chore na cukrzycę, odchudzające się, bądź chcące utrzymać smukłą sylwetkę. Zawiera on w swoim składzie bakterie termofilne oraz wiele innych odżywczych składników.

Skąd wzięły się jogurty naturalne

Wiele narodów ubiega się o tytuł „wynalazcy jogurtu”. Historia jogurtu naturalnego jest bardzo długa i sięga czasów starożytnych. A właściwie czasów, gdy zaczęto hodować pierwsze zwierzęta domowe dające mleko. Aby jogurt powstał, musiał zadziałać najprawdopodobniej przypadek. Pamiętajmy, że w dawnych czasach mleko było przechowywane w naczyniach wykonanych ze skór zwierząt. Najprawdopodobniej, ktoś kiedyś pozostawił mleko w takim naczyniu, w ciepłej temperaturze otoczenia i troszkę o nim zapomniał. Po czasie zauważono, że mleko gęstnieje i nabiera innego smaku. I tak oto dzięki przypadkowi powstał produkt, który jest jednym z najpopularniejszych przysmaków do dnia dzisiejszego.

Podczas poszukiwań informacji na temat historii jogurtu, natknęłam się na bardzo ciekawy blog Tomka Zielke. Tomek świetnie opisuje to zagadnienie, nie rezygnując z dołączenia anegdot na ten temat we wpisie: „Tomek i jogurt. Łyżeczka historii jogurtu naturalnego”.

Jogurt naturalny, a odchudzanie

W 100 g jogurtu naturalnego jest tylko 60 kcal. Oprócz tego, zawiera on: witaminy (A, C, D, E, K i witaminy z grupy B); węglowodany (ok. 7 g); białko (ok. 5 g); wapń, fosfor, potas i sód. Jak można zauważyć, jest to produkt wysokowartościowy i zbilansowany, dlatego jest tak często wykorzystywany w dietach różnego typu.

Dieta oparta na jogurcie naturalnym zyskała ostatnio dużą popularność. Warto uzupełniać swoje posiłki o ten wartościowy dodatek. W diecie jogurtowej nie musimy się bać, że nie dostarczamy organizmowi cennych wartości odżywczych, ponieważ jogurt naturalny jest ich pełen. Dzięki wprowadzeniu jogurtu do swojej diety, oczyszczamy również organizm z toksyn i zaczynamy czuć się lekko. Skutkiem „ubocznym” codziennego spożywania jogurtu jest również profilaktyka wielu problemów zdrowotnych takich jak: cukrzyca, otyłość, zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca i wszelkie nieprawidłowości ze strony układu pokarmowego.

Jeżeli jednak chcemy osiągnąć szybkie efekty i zależy nam na redukcji obecnej wagi, warto zapoznać się z dietą jogurtową. Pozwala ona na schudnięcie 3 kg w ciągu 14 dni, a pierwsze efekty można już zauważyć po zaledwie 3 dniach. Jedną z takich diet (wraz z gotowymi przepisami na poszczególne posiłki) znalazłam na blogu Trenera Odchudzania pod wpisemDieta Jogurtowa. Jadłospis na Tydzień.

Warto też wspomnieć o tym, że osoby borykające się z nietolerancją laktozy nie powinny obawiać się takiej diety. Jogurt naturalny powstaje bowiem dzięki temu, że bakterie jogurtowe „zjadają” laktozę zawartą w mleku. Jeżeli jednak obawiasz się, spróbuj na początek stopniowo wprowadzać jogurt naturalny do jadłospisu i obserwuj, jak Twój organizm na niego reaguje.

Ile powinno się zjadać jogurtu naturalnego

Jeżeli w codziennej diecie nie uwzględniasz jogurtów naturalnych, musisz koniecznie znaleźć inne źródło wapnia dla swojego organizmu. Jeżeli jednak nic nie stoi na przeszkodzie, uzupełniaj swoją dietę w jogurt naturalny. Szczególnie, po 30 roku życia, należy dostarczać organizmowi wapnia. Jeśli tego nie zrobimy, będzie on pobierał wapń z naszych kości, a to doprowadzi wcześniej czy później do osteoporozy.

Przyjmuje się, że optymalną dawką dzienną dla jogurtu naturalnego jest 200 – 300 ml, czyli szklanka jogurtu dziennie. Jak mówi przysłowie „co za dużo, to nie zdrowo” i dlatego spożywanie jogurtu powyżej 400 ml dziennie jest nieskazane. Oczywiście mówimy tu o codziennym, regularnym spożywaniu zbyt dużych ilości. Raz na jakiś czas – absolutnie Ci nie zaszkodzi. To samo się tyczy diety jogurtowej. Trwa ona maksymalnie dwa tygodnie (a nie dwa miesiące) i ma na celu oczyszczenie organizmu z toksyn.

Czy dieta jogurtowa jest zdrowa?

Dieta jogurtowa nie jest zalecana osobom, które mają problemy z metabolizmem białek oraz zaburzenia pracy nerek.

Jeżeli jednak nie mamy w/w problemów, śmiało możemy spróbować diety jogurtowej. Ma ona wiele plusów. Pomimo, że ogranicza się do wybranych składników odżywczych – jest bardzo wartościowa. Jogurt, owoce i warzywa mają mnóstwo ważnych dla organizmu wartości odżywczych. Efekty diety są widoczne bardzo szybko. Dieta ta nie jest też czasochłonna. Niestety, minusem diety jogurtowej jest to, że „rozleniwia” układ pokarmowy i spowalnia metabolizm, co po nieumiejętnym zaprzestaniu diety, prowadzić może do efektu jo-jo.

Podsumowując, dieta jogurtowa ma wiele zalet, ale też parę minusów. Jest zdrowa, ale tylko wtedy, gdy nie jest za długo stosowana. W sposób przystępny opowiada o tym dietetyk medyczny Małgorzata Krukowska na swoim blogu „Dieta płynna. Czy warto?”. Mimo wszystko, dieta jogurtowa jest ostatnio bardzo popularna, nie tylko wśród celebrytów i gwiazd. Wiele osób ją stosuje. Na swoim blogu Ania Matusik opisuje w sposób wyczerpujący swoje doświadczenia z dietą jogurtową. Jeśli masz w planach przejście na taką dietę, przeczytaj koniecznie jej wpis „Dieta jogurtowa”.

Jogurt naturalny jest produktem, który ma niezaprzeczalnie mnóstwo zalet. Jego zastosowanie jest wszechstronne, a zalety nieocenione. Dzięki swoim właściwościom jest z powodzeniem wykorzystywany w kuchni. Sprawdza się również w dietach odchudzających i w prawidłowo zbilansowanych posiłkach.

Ten niepozorny produkt towarzyszy nam już od tysięcy lat. Więc czemu go czasem nie doceniamy? Zapominamy o nim? A jest przecież na wyciągnięcie naszej ręki. I sprawdza się genialnie, nie tylko w kuchni, ale również w kosmetologii… O nieoczywistych zastosowaniach jogurtu naturalnego dowiesz się z naszego innego wpisu5 ciekawych zastosowań jogurtu naturalnego. Zachęcam do lektury.

Leave a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Pobierz kompendium wiedzy o jogurtach domowych
Odbierz PDF z najlepszymi sposobami na wykorzystanie jogurtu domowego
Szanujemy Twoją Prywatność